Spis treści
Dlaczego dzieci nie lubią się uczyć?
Pojęcie nauki wywołuje u wielu dzieci pejoratywne skojarzenia – podobne nastawienie dotyczy zarówno przedszkolaków, jak i dzieci, które rozpoczęły już naukę w szkole. Wbrew pozorom niechęć do uczenia się wcale nie musi być spowodowana brakiem inteligencji, czy też leniwym usposobieniem malucha. Wynika to często z przekonania, że nauka jest nudnym i nieciekawym zajęciem, do którego dziecko czuje się zmuszane. Poczucie to sprawia, że nauka utożsamiana jest z przykrą koniecznością pozbawiającą dziecko czasu, który mógłby zostać przeznaczony na zabawę. Aby zmotywować pociechę do uczenia się, najskuteczniejszym sposobem jest połączenie nauki z dobrą zabawą.
Klocki w edukacji dziecka stanowią niezwykle skuteczne narzędzie, za pomocą którego możliwa jest realizacja powyższego założenia. Zabawki te posiadają pozytywny wpływ nie tylko na rozwój zdolności manualnych u malucha, ale także kształtują wyobraźnię, uczą logicznego myślenia, planowania oraz zapamiętywania.
Klocki a nauka liter
Klocki edukacyjne są szczególnym rodzajem zabawek, których zasadniczym zadaniem jest realizacja funkcji dydaktycznej. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym dobrym rozwiązaniem są
klocki edukacyjne z literkami, które przeznaczone są do nauki pisania i czytania. Zabawa klockami i układanie literek stanowi doskonałą alternatywę do tradycyjnych metod nauczania – łącząc ze sobą różne elementy dziecko może uzyskać zarówno wyraz, jak i prostą konstrukcję. Wiele zabawek tego typu zawiera różnorodne ćwiczenia polegające na nazwaniu wskazanych obiektów lub ułożeniu określonych wyrazów, czy prostych zdań. W ten sposób dziecko jest w stanie sukcesywnie utrwalać zasady pisowni i ortografii. Wraz z postępem istnieje możliwość zwiększenia poziomu trudności, dzięki czemu zabawa może stanowić coraz większe wyzwanie.
Dlaczego klocki są skuteczne?
Klocki edukacyjne do nauki czytania i pisania stanowią skuteczne narzędzie dydaktyczne z uwagi na swoją atrakcyjną formę. Łączenie różnorodnych elementów i ich dopasowywanie jest zajęciem, które angażuje malucha i pobudza go do myślenia. Z każdym rozwiązanym zadaniem dziecko stopniowo podnosi sobie poprzeczkę, za sprawą czego rozwija swoje umiejętności oraz utrwala zdobytą dotychczas wiedzę. Dzięki interesującemu charakterowi zabawy, dziecko nie postrzega jej jako smutnego obowiązku, lecz przeciwnie – maluch jest w stanie polubić naukę, ponieważ jest ona przedstawiona w sposób ciekawy i przystępny. Dodatkowo możliwość układania klocków z rodzeństwem lub rówieśnikami podnosi walory zabawy i sprawia, że staje się ona interesującym doświadczeniem, wprowadzającym elementy współpracy lub rywalizacji.