Metoda Eduklocki w terapii dzieci z SPE

2020-03-23

Jakie dzieci mogą mieć specjalne potrzeby edukacyjne?

Poza wymienionymi wcześniej ograniczeniami mogą to być uczniowie: z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomi i słabo widzący, niesłyszący i słabo słyszący, z autyzmem, z niepełnosprawnością ruchową, z ADHD,  z zaburzeniami w komunikowaniu się, z wyjątkowymi trudnościami w uczeniu się, niedostosowani społecznie, wybitnie zdolni.

Jakie warunki należy zapewnić takim uczniom?

Najważniejsza jest bardzo dokładna diagnoza dziecka. Gdy jest już ona znana, to należy wykorzystać możliwości dziecka do radzenia sobie z trudnościami. Nauczyciel powinien czerpać wiedzę o uczniu z różnych źródeł, między innymi z: orzeczenia lub opinii psychologa/pedagoga, informacji przekazywanych przez rodziców, informacji od specjalistów, takich jak na przykład pedagog lub psycholog, różnego rodzaju publikacji i szkoleń. Kolejnym etapem pracy z takim uczniem jest dostosowanie warunków do jego możliwości. Na czym może ono polegać? Między innymi na dopasowaniu sposobu komunikowania się do jego możliwości, zachowaniu właściwego dystansu, innymi formami aktywności, niż w przypadku pozostałych uczniów. Dobrym sposobem jest również dzielenie materiału na mniejsze części lub zmniejszenie ilości zadań do wykonania. W przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi trzeba również zastosować dodatkowe środki dydaktyczne i techniczne. Takimi środkami może być na przykład wspomniana wcześniej metoda Eduklocki.

Na czym polega metoda Eduklocki? Jakie korzyści daje jej zastosowanie w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

Metoda Eduklocki jak sama nazwa wskazuje opiera się na edukowaniu z wykorzystaniem klocków. Dzięki klockom dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą uczyć się przez działanie. Do tej metody można stosować klocki konstrukcyjno-edukacyjne, takie jak: Morphun, Loowi, czy Little Architect. Do zastosowanie metody eduklocków potrzebny jest nauczyciel oraz dziecko. Uczy on je nowych rzeczy przez działanie i odkrywanie. Jego zadaniem jest również personalizacja procesu edukacyjnego. Polega ona na tym, że uczeń sam wybiera, czego chce się uczyć. Metoda ta opiera się na neurodydaktyce. Dzięki temu dziecko może samodzielnie zadawać sobie pytania i szukać rozwiązań. Ostatnią bardzo ważną sprawą, jeżeli chodzi o metodę eduklocków jest to, że dziecko uczy się w sposób jak najbardziej naturalny. To sprawia, że szybciej i chętniej przyswaja ono wiedzę. Nauka poprzez zabawę to dobry sposób, aby ułatwić dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pokonywanie codziennych szkolnych trudności.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityka cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie.
Zamknij
pixel