EDUKLOCKI – Kiedy nauka staje się zabawą ...

2020-03-05

Eduklocki - klocki konstrukcyjne i edukacyjne w terapii dzieci z SPE

PRAKTYKOWANIE I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE (life‑long learning).

Właśnie te dwa tematy stały się dla mnie inspiracją do podjęcia działań w obszarach EDUKACJI i ROZWOJU. Przy czym główne zadanie, jakie przed sobą postawiłem miało być odpowiedzią na pytania: Jak wyjść z pułapki szablonowego myślenia? Jak uczyć i stymulować poprzez zabawę klockami?

Dlaczego wybrałem akurat klocki?

Bo jest to zabawka najbardziej rozwijająca i nadająca się do wszechstronnego wykorzystania w nauce. Klockami zajmuję się zawodowo, ale są też moją pasją. To w poszukiwaniu najciekawszych klocków od lat jeżdżę po świecie odwiedzając targi zabawek w Norymberdze, Hong Kongu czy Szanghaju. Przywożę z nich wybrane wzory, testuję a najlepsze wprowadzam na polski rynek.

Z moich odkryć najbardziej do metody Eduklocki pasują zestawy Morphun, Loowi i Architect. W oparciu o nie najłatwiej przygotować zajęcia z dziećmi, ponieważ klocki te rozbudzają ciekawość na wielu poziomach i w ten sposób stymulują do poznawania kształtów, kolorów, nieograniczonej możliwości kreowania przestrzeni – tego, co przyciąga dzieci na każdym etapie rozwoju. Dziecko poznaje, projektuje, planuje, zapamiętuje, czyli odkrywa świat bawiąc się klockami! W naturalny i niewymuszony sposób dochodzi do edukacji zgodnej z nowym – i jednocześnie najtrafniej odpowiadającym na potrzeby dzisiejszego świata – modelem uczenia się: „Model ten ukierunkowany jest na indywidualizację, samodzielność i autorealizację jednostki. Uczenie się ma służyć kształtowaniu młodego człowieka jako istoty poszukującej, twórczej, rozumiejącej otaczający ją świat oraz posługującej się nowoczesnymi mediami i technikami, w duchu koncepcji uczenia się przez całe życie (life‑long learning)”.

Eduklocki to właśnie metoda praktycznego uczenia się za pomocą klocków konstrukcyjno-edukacyjnych typu Morphun, Loowi, Architect. Jej wielką wartością jest to, że narzędziem edukacyjnym są zabawki, które same z siebie wymuszają na nauczycielu zmianę roli z edukatora na kreatora, współuczestnika. Klocki sprawiają, że nauka ma całkiem nowe zadanie – ma INSPIROWAĆ do odkrywania, poznawania i działania. Metoda Eduklocki nie jest panaceum na problemy dzisiejszej edukacji, ale nie ma też takiego celu. Za to stanowi brakujący puzzel, który dopełnia między innymi wspieranie rozwoju psychomotorycznego i społeczno-emocjonalnego dziecka.

„Klocki to coś więcej niż zabawka”

Tomasz Pałasz
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityka cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie.
Zamknij
pixel